Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vnější geologické děje

8. 2. 2009

Vnější geologické děje

 

a) Zvětrávání

 

  • proces, kdy dochází k rozpadu nebo rozkladu hornin
  • mechanické nebo chemické

 

A. Mechanické

 

  • rozpad horniny
  • nemění se chemické složení horniny 
  • činitelé:
  • teplota: rozpínání a smršťování => narušení pevnosti
  • mráz: voda nateče do puklin, zmrzne a rozšíří pukliny
  • vítr: obrušování
  • kořeny rostlin: zvětšují praskliny

 

B. Chemické

 

  • rozklad horniny a přeměna minerálů => mění se chemické složení
  • činetelé:
  • voda: CaCO3 + H2O + CO2 --> Ca(HCO3)2
  • hornina, která zvětrává = mateční hornina

 

 

b) Působení gravitace

 

  • => sesuvy (hlavně po dešti)

 

c) Činnost vody

 

  • dochází ke koloběhu vody:
  • část vody, která spadne na zemský povrch se vypaří
  • část po povrchu steče => povrchová voda
  • část se vsákne => podzemní voda
  • voda utváří vzhled krajiny, modeluje říční údolí, zaobluje a usazuje úlomky hornin

 

A. Dešťová voda

 

  • vytváření stružek na svazích
  • modeluje pískovce => vytváří skalní města
  • eroze půdy

 

B. Vodní tok

  • řeka:
  • horní tok
  • střední tok
  • dolní tok

 

1. Horní tok:

 

  • voda má velký spád, je rychlá, dravá
  • odnáší i velké úlomky hornin a vymílá dno do tvaru V
  • čistá a studená, hodně okysličená
  • mohou zde vznikat vodopády

 

2. Střední tok:

 

  • voda je pomalejší širší koryto ve tvaru necek \_/
  • voda unáší menší úlomky
  • je teplejší, zakalená a méně okysličená
  • řeka vytváří meandry

 

3. Dolní tok:

 

  • voda teče velice pomalu, teplá, zakalená, řeka je široká, koryto do tvaru U
  • usazují se zde jemné částice
  • místo, kde se řeka vlévá do moře = delta

 

 c) Krasové útvary

 

  • vznikají tam, kde jsou rozpustné horniny (vápenec, dolomit)
  • CaCO3 + H2O + CO2 -> Ca(HCO3)2 = "rovnice krasovění"          (H2O + CO2 -> H2CO3  kyselina uhličitá ta rozpustí horninu)
  • rozpuštěná hornina prosakuje skrz skálu a opět se vysráží  a vzniká opět hornina
  • krasové útvary:
  • STALAGMIT - roste ze země
  • STALAKTIT - roste ze stropu
  • STALAGNÁT - spojuje strop a zem
  • PONOR = místo, kde se voda dostává do podzemí
  • VÝVĚR = místo, kde se voda dostává na povrch
  • PROPAST = propadnutím stropu
  • krasové oblasti: Český kras, Moravská kras

 

d) Činnost moře

 

  • tzv. slapové jevy = příliv a odliv - vyvolány gravitací Měsíce
  • tvořivá činnost: usazování materiálu
  • rušivá činnost: obrušování skal (příboj)
  • ŠELF = mělké moře, do 200 m

 

e) Činnost ledovců

 

  • ledovec potřebuje: nízkou teplotu a dostatek sněhových srážek
  • vznikají v oblastech, kde je trvalý sníh => polární oblasti + vysoká pohoří
  • na sníh napadne další => stlačování => zpevnění => firn (už ledové krystalky) => další stlačování => souvislý led
  • ledovce:
  • horské
  • pevninské 

 

A. Pevninské ledovce

 

  • mnohem větší než horské (tloušťka až 3 - 4 km)
  • pevninské <= pokrývají velké části pevniny (Antarktida, Grónsko)
  • zbytky po dobách ledových = tzv. bludné balvany (osamocené balvany, které přinesl ledovec)
  • telení ledovce = odlamování obrovských ker z ledovců

 

B. Horské ledovce

 

  • vznikají v ledovcovém karu (=kotli)
  • ledovce při postupu dolů se svahu obrušují materiál pod sebou
  • před sebou tlačí netříděný materiál
  • zanechává po sobě rýhyúdolí po ledovci ve tvaru U
  • MORÉNY = nánosy před ledovcem
  • výskyt: Alpy, Himaláje, u nás spíše pozůstatky (Černé, Čertovo jezero na Šumavě)

 

f) Činnost větru

 

  • nejvíce se projevuje v suchých krajinách bez vegetace (pouště), nezpevněný materiál (např. pískovec)
  • vítr odnáší drobné částice a ty mohou obrušovat další materiál => pískovcová města
  • částečky se zase usadí => tzv. písečné duny, sprašové návěje
  • zabránění větru: vegetace, větrolamy

 

g) Činnost člověka a organismů

 

A. Organismy

 

  • tvořivá činnost:
  • rozklad bakteriemi => půda
  • tvorba ropy, zemního plynu, uhlí, rašeliny
  • tvorba korálových útesů
  • rušivá činnost:

 

B. Lidé

 

  • utváří vzhled krajiny:
  • těžba dřeva, uhlí (hlavně hnědého => měsíční krajiny)
  • znečišťování ovzduší => kyselé deště
  • stavba měst, komunikací
  • zalesňování
  • ochrana živočichů
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

žůžobájo

(GYCL boi, 11. 6. 2017 19:19)

paní profesorka šárka z gyclu je boží

Fajnofka

(Lajdák :D, 24. 4. 2017 19:21)

Super o písemce se dozvíš až ráno a o přesně tohle je na rychlé naučení látky o přestávce TOP. Nedostal jsem 5 ale 3 to je Pokrok. :D

Suprový!

(eZ, 6. 3. 2017 20:13)

Je to super! :)

Skvělý

(Lucie, 27. 5. 2016 20:55)

Super to jsem potřebovala na tohle všechno se mě ptal při zkoušení a vyhodil mě,že prej příště tak se to celý našprtám a už snad nešlápnu vedle!

taháky

(chris, 10. 6. 2015 9:56)

Nejlepší tahák vůbec.

Medium omietkového demona

(Vladimír Horváth, 20. 4. 2015 8:34)

je v tom demon alebo ne ?
Vyšná kamenice

vyser si oko

(kokot123, 20. 4. 2015 8:32)

jdi do píči s touhle kravinou

hukkkk

(hjuioii, 16. 2. 2015 18:34)

picovina

připomínka

(dominikakr, 17. 7. 2013 0:47)

je to dobré,ale mohlo by to být více dopodrobna , děkuji . D.

blbosti

(filip forst, 2. 5. 2013 11:21)

toto ted probírame hrozna blbost!!!!!!!
<(")

......................

(Ta co je Blbá :-DDD, 24. 3. 2013 12:16)

Jako jo pomohlo no :-DDD

trapáárna

(hjdgwajkgtdkj, 26. 3. 2009 12:21)

těžkáá trapáárna hééj to se ted učííme je to p....???

Re: Dobry

(Khongor, 11. 1. 2012 16:56)

Je dobré ale chybí tam biologické zvětrávání.
Jinak je to užitečně udělaní.

xxx

(anonym, 16. 2. 2011 12:30)

je to dobrý a hezky udělaný

.DddddddddddddddddddddD

(borec, 6. 4. 2010 11:30)

né azy šprti

trhzser

(erter, 2. 2. 2010 9:39)

XDDDDDDD

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA