Biotické faktory
6. 9. 2009
Biotické faktory
- = jiné organismy působící na organismus
- a) MEZIDRUHOVÉ VZTAHY
- b) VNITRODRUHOVÉ VZTAHY
- DRUH = jedinci, kteří jsou schopni křížit se navzájem, dávají plodné potomstvo; mají jedinené vlastnosti, kterými se liší od ostatních druhů
- JEDINEC = jeden organismus, jeden zástupce
- POPULACE = soubor jedinců téhož druhu, kteří žijí v daném čase na daném území
- BIOCENÓZA = soubor populací; společenstvo
- ZOOCENÓZA = soubor populací živočichů
- FYTOCENÓZA = soubor populací rostlin
- biocenóza + neživé složky = EKOSYSTÉM:
- charakterizován:
- tokem energie
- koloběh látek
- rovnováha
- např. ekosystém lesa, rybníka, pole, louky, meze, ...
- charakterizován:
- BIOM = soubor ekosystému podobného typu, např. listnaté lesy
- BIOSFÉRA = všechny živé organismy na Zemi
- BIOTOP = stanoviště (životní prostor) druhů; oblast, ve které se organismus může stravovat, pohybovat, rozmnožovat
- EKOTON = přechodné stanoviště mezi dvěma ekosystémy
- BIOINDIKÁTOR = organismus, podle kterého se pozná čistota prostředí (trepka, rak), má velice úzkou valenci
Vnitrodruhové vztahy
- = mezi jedinci téhož druhu
- HUSTOTA
- = denzita
- množství jedinců na určitou jednotku plochy
- velcí živočichové => menší hustota
- menší živočichové => větší hustota
- OSCILACE
- kolísání počtu jedinců v rámci jednoho roku
- gradace = navyšování počtu jedinců
- kulminace = maximum počtu jedinců
- FLUKTUACE
- kolísání počtu jedinců během více let
- ROZPTYL
- = disperze
- 1. rovnoměrně (vysazování stromů, ...)
- 2. náhodně ( přesouvání za potravou, ...)
- 3. shloučeně (mraveniště, stáda, ...)
- RŮST POPULACE
- vliv má:
- natalita
- mortalita
- migrace (emigrace a imigrace)
- vliv má:
- křivky:
- typu "J"
- nejdříve pomalejší, poté prudký nárůst populace
- není tak častý
- poté i prudce klesá populace
- např. sarančata, hmyz
- typu "S"
- častější
- pozvolný nárůst
- K - nosná kapacita prostředí
- např. zebry, většina živočichů
- typu "J"
- stratégové:
- a) r-stratégové:
- vysoká schopnost reprodukce
- rychlý vývoj
- malí živočichové
- jsou adaptivní
- např. hlodavci
- b) k-stratégové:
- menší schopnost reprdukce
- delší vývoj
- větší živočichové
- mají teritoria
- např. sloni
- a) r-stratégové:
- EXPANZE
- zabírání a rozšiřování území
- kvůli prostoru, potravě
- STRUKTURA POPULACE
- věková struktura:
Mezidruhové vztahy
Neutrální vztahy
- NEUTRALISMUS (0;0)
Pozitivní vztahy
- PROTOKOOPERACE (+;+)
- vzájemně prospěšné nezávazné sdružování, které může být kdykoliv přerušeno
- např. pštrosi a zebry
- SYMBIÓZA (+;+)
- pevný svazek, nemohli by bez sebe být
- např.:
- kořeny bobovitých rostlin + nitrifikační bakterie (váží vzdušný dusík do půdy)
- lichenismus (řasa/sinice + houba => lišejník)
- hmyz + rostliny
- KOMENZALISMUS (+;0)
- = soustolovnictví
- např. lev (0) + hyena/sup (+)
Negativní vztahy
- AMENZALISMUS = ALOPATRIE (-;0)
- např:
- bílý akát (0) + jiné rostliny (-) (akát vylučuje chem. látky, které zpomaluje růst ostatních rostlin)
- plísně (0) + bakterie (-) (některé plísně vylučují antibiotika, které bakterie zabíjí)
- např:
- PREDACE (+;-)
- kořist a predátor
- např.: zebra a lev; gazela a gepard; žížala a vrabec
- PARAZITISMUS (+;-)
- hostitel a parazit
- např.: pes a blecha; člověk a tasemnice; strom a jmelí
- parazité:
- EKTOPARAZITÉ: vnější parazité
- ENDOPARAZITÉ: vnitřní parazité
- KOMPETICE (-;-)
- např. konkurence kvůli např, stejnému druhu potravy, stejnému území, ...
Koloběh látek v přírodě
- látky dokola cestují prostředím, neztrácejí se
- Koloběh vody
- voda mění skupenství
- Koloběh kyslíku
- vyskytuje se v atmosféře, biosféře, litosféře
- hlavní producenti = rostliny (fotosytéza)
- Koloběh dusíku
- hlavně v atmosféře
- X rostliny ho neumějí využívat => nitrifikační bakterie dusík přemění na dusičnany (=nitrifikace); přeměna dusičnanů na vzdušny dusík = denitrifikace
- Koloběh uhlíku
- v hydrosféře, biosféře, atmosféře (CO2), litosféře (sedimentech)
- ve fosilních palivech (spalování => CO2)
- Koloběh síry
- nejvíce v mořských usazeninách, sádrovci, pyritu
Komentáře
Přehled komentářů
Paráda pisemka za 1 :D
moc pěkný
(Jarda, 7. 10. 2011 19:43)hodně mi to pomohlo, ještě jsem se učil i z: http://www.vsichnivsem.cz/strednipredmet-100-4hodina
very gooood
(učenec, 10. 3. 2010 17:55)máš to tady fakt super moc si mi tim pomohla s písemkou :) fakt luxus!
haha
(Jindra, 15. 10. 2013 10:48)